✕ Stäng

Problem med snarkningar?

Att snarka är i sig inte farligt men kan leda till andningsuppehåll och sömnbrist. Idag lider cirka 300 000 personer omedvetet av den mer allvarliga formen av sömnrelaterade problem, sömnapné. Men med en snarkskena, eller apnéskena, kan du få hjälp.

Emilie Karlson, redaktör på Healthcare Media
Granskad av Amer Hot, specialist i protetik
Senast uppdaterad 13 juni 2019

Snarkskena - hjälp vid problem med snarkningar

Under sömnen blir svalget trängre då musklerna i svalgets väggar slappnar av. Hos vissa personer kan då delar av svalget börja vibrera och orsaka snarkningar. Att snarka  är i sig inte farligt men kan orsaka andningsuppehåll och olika sömnproblem som ger upphov till trötthet.

Riskfaktorer


Det finns många olika faktorer som ökar risken för snarkning – där övervikt är den vanligaste.

• Övervikt – speciellt fettet runt halsen
• Trånga luftvägar, svalg, näsgångar
• Svullna slemhinnor
• Alkohol
• Rökning
• Åldrande
• Sovställning – sova på ryggen ökar risken
• Stora näsmusslor
• Stora mandlar – i synnerhet hos barn
• Överbett
• Liten underkäke
• Stress eller trötthet
• För lite sömn
• Avslappnande eller smärtstillande mediciner

Olika metoder för att bli snarkfri

Idag finns många metoder och produkter framtagna för att motverka snarkningar, allt från spray, näs-strips, munskölj med mera.

Sovställning – sov på sidan eller magen

Det är vanligare att snarka om du ligger på rygg. Därför bör du istället sova på sidan eller magen. Det kan kännas ovant att ändra sovställning, men det finns hjälpmedel. Ett vanligt tips är att sy in en tennisboll på ryggen av pyjamasen. Alternativt kan du köpa specialkuddar som fästs på ryggen.

Gå ner i vikt

Den enskilt största bakomliggande orsaken till att man snarkar är övervikt. Om du snarkar och är överviktig bör du gå ner i vikt. Många slutar snarka efter att de gått ner några kilo.

Sluta röka

Rökning irriterar slemhinnorna och ökar risken för snarkning.

Utvidga näsan

Om du snarkar på grund av att det är trångt i näsan kan du köpa en näsutvidgare på apoteket. Den är gjord i mjukplast som du stoppar i näsan för att öppna näsborrarna mer.

Operation – ett alternativ

För vissa blir snarkningarna så pass jobbiga att de väljer att genomgå dyra och smärtsamma operationer för att få bukt på problemet. Tyvärr finns ingen garanti för att du blir snarkfri för det.

Snarkskenan som metod

Tandläkare har insett att ett mycket effektivt sätt att minska eller helt bli av med snarkningarna är med hjälp av en individuellanpassad snarkskena. Skenan har du i munnen under sömnen och de flesta blir av med sina snarkningar.

Med en snarkskena fixeras käkarna. Underkäken skjuts fram mer än vanligt. Detta för att andningsvägarna blir fria. Du kan enkelt testa hur en snarkskena fungerar genom att flytta fram underkäken och försöka snarka.

Köpa snarkskena

Du kan köpa en snarkskena på internet, på ett apotek, gå till en vårdcentral eller kontakta en tandläkare.

Om du köper en snarkskena på internet eller på ett apotek så är dessa mycket billigare. Men däremot är de inte gjutna efter dina tänder och har inte samma material. Därför ger de inte heller samma effekt och resultat som en individanpassad snarkskena som du får av en tandläkare.

Om du behöver en snarkskena av medicinska skäl så kan du få en del av priset betalt. Detta om du exempelvis lider av sömnapné.

Snarkning påverkar hälsan

Snarkning försvårar andningen och kan i värsta fall orsaka periodisk andningsuppehåll, sömnapné. Det gör att sömnen blir ytligare och gör att du aldrig känner dig utvilad.

Sömnproblem och försämrad andning ökar risken för hjärtproblem och ett försämrat immunförsvar.

Sömnapné – andningsuppehåll under natten

Lider du av sömnapné så drabbas du av andningsuppehåll under nätterna. Detta gör att kroppen inte kan syresättas ordentligt.

Misstänker du att du är drabbad av sömnapné bör detta utredas. Förutom att du inte känner dig utvilad när du vaknar kan du drabbas av en rad allvarliga hälsorelaterade följder så hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes och depression.

Läs mer om sömnapné här.

Senaste Nytt